El projecte FAIG en confinament

El projecte FAIG en confinament

En aquests temps difícils que ens ha tocat viure amb la pandèmia del coronavirus des de l’escola ens hem hagut de replantejar la nostra manera d’ensenyar i treballar i això ho hem aplicat a totes les matèries. Ha estat un aprenentatge per a tots, alumnes i professors i amb l’ajuda de la tecnologia digital hem pogut anar avançant i aprenent junts amb esforç i treball constant.

Com ja sabeu el FAIG és un programa propi de La Salle que té com a objectiu el treball per projectes en equips cooperatius. Malgrat les dificultats aquest 3r trimestre l’hem continuat treballant, adaptant-lo a la nova realitat i el nou context que hem viscut. Per tant, la crisi sanitària del coronavirus ha estat present en  tots els cursos i els projectes que hem treballat a FAIG durant el confinament.

Us volem explicar com ho hem treballat al llarg d’aquests mesos i presentar-vos una mostra dels projectes que han realitzat els nostres alumnes de 1r a 4t d’ESO. Des d’aquí els tutors FAIG els volem felicitar per la implicació i el treball realitzat en aquest temps de confinament.


Save the World a 1r d’ESO

A 1r d’ESO va coincidir l’inici de la pandèmia amb l’inici del PIC Científic: “Save the World”. Com que el tema central del PIC són els problemes mediambientals de la Terra ho hem relacionat amb la situació viscuda. Mentre la humanitat ha estat confinada la natura ha recuperat el seu lloc.

Hem convidat als nostres alumnes a observar què passava amb la natura mentre la humanitat estava confinada. Fent recerca d’informació a les notícies han pogut descobrir com els animals salvatges i la natura han ocupat espais on habitualment ens movem els humans i com la qualitat de l’aire i l’aigua han millorat sense l’activitat humana. Ens ho han explicat enregistrant un reportatge en format vídeo on han analitzat el problema i les seves causes i ens han expressat la seva opinió sobre el paper de l’home a la natura i el què han après de l’experiència que han viscut.

Us mostrem alguns projectes treballats de manera individual o per parelles:


A través de les ones a 2n d’ESO

A 2n d’ESO també ens va coincidir l’inici de la pandèmia amb l’inici del PIC Humanístic: “A través de les ones”. El tema del projecte és descobrir aquest mitjà de comunicació i convertir-se en locutors. L’objectiu final ha estat fer l’escaleta d’un programa radiofònic i enregistrar-lo.

Ona Salle 18 80

Han escollit el tipus de programa volia realitzar cadascú de manera individual o per parelles: informatiu, musical, esportiu o d’entreteniment. Han fet l’escaleta del programa i han buscat els recursos sonors. També han fer una sessió pràctica online amb un expert, en Jesús López, que els va explicar com utilitzar el programa Audacity per poder enregistrar el seu programa. En el contingut de tots els programes tracten el tema d’actualitat que hem viscut amb la crisis del coronavirus. Aquí en teniu alguns exemples:


Eduemprèn a 3r d’ESO

A 3r d’ESO s’ha proposat als alumnes dues línies de treball:

La primera inclou alguns equips d’alumnes que han continuat el Projecte EduEmprèn treballat amb La Salle Catalunya, La Salle Technova i La Salle Universitat Ramon Llull. Aquests equips han continuat avançant en els seus projectes d’emprenedoria social que donen solucions innovadores als Objectius de Desenvolupament Sostenible de la ONU. També han participat en activitats online amb la Universitat que els hi han servit per preparar el seu projecte. Són els equips:

  • Creixem amb Iki. El seu projecte consisteix en educar i conscienciar en la cura del medi ambient i incentivar el consum sostenible. Han creat una App educativa que, a través de preguntes, donarà coneixement i consciència en la preservació del medi ambient.
  • Els planetes de la Clara. El seu projecte consisteix en conscienciar i informar de les diverses orientacions sexuals que hi ha a l’actualitat i lluitar per la no discriminació cap al col·lectiu LGTBI. Han creat un conte infantil on es puguin conèixer les diferents orientacions sexuals i aquest anirà acompanyat d’un seguit de tallers dinamitzats per a les escoles.
  • Future Fighters. El seu projecte consisteix en prevenir i reduir la contaminació marina de tot tipus, especialment la terrestre, aconseguir minimitzar l’acidificació dels mars i oceans, reduint els residus de plàstics. Han creat una App de reptes i recompenses per reduir els residus al mar i rius. Proposta divertida i original a través de la gamificació per conscienciar i millorar l’ecosistema marí de Catalunya.
  • Generació Lila. El seu projecte consisteix en reduir la presència d’actituds i comportaments despectius per raó d’orientació sexual, gènere, gènere-sexe i aspecte físic; que causen malestar i discriminació en l’entorn escolar. Han creat un eskamot lila: grup conscienciador sobre la igualtat de gènere a l’escola; format per alumnat i professorat de diferents sexes.

Aquests equips van participar a la cloenda de la 4a Edició de l’Eduemprèn Online que es va realitzar del 15 al 18 de juny. Van fer les comunicacions orals dels seus projectes davant d’un tribunal de professors universitaris i emprenedors i van presentar el seu vídeo i pòster. Des d’aquí volem felicitar a tots els equips participants per la qualitat dels seus projectes i les seves comunicacions orals.

L’equip Creixem amb Iki va estar premiat com a millor projecte d’aquesta edició. Segons el jurat va ser el projecte més inspirador i més complert i ben desenvolupat dels 44 projectes presentats en aquesta edició. El premi consisteix en la participació a la Summer School que es realitzarà al campus universitari el juliol de 2021 i entrades a Port Aventura per tots els equips que han participat a l’Eduemprèn de La Salle Manlleu.

La segona línia de treball inclou la resta d’equips que no han participat a l’Eduemprèn i que han reflexionat sobre la situació de la COVID-19 i valorat les conseqüències i l’impacte que ha generat sobre la temàtica treballada en els seus projectes relacionats també amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de la ONU. També han hagut de fer propostes d’emprenedoria davant d’aquestes afectacions. Tot això ho han presentat en un vídeo realitzat de manera individual o en equip.


Aprenentatge Servei a 4t d’ESO

A 4t d’ESO treballem l’Aprenentatge i Servei, projecte que enriqueix el creixement personal i en valors dels nostres alumnes i alhora millora l’entorn més proper.

El confinament va fer que els projectes d’Aprenentatge i Servei que havíem començat a treballar amb les entitats quedessin interromputs i que no s’hagin pogut reprendre de nou. Els alumnes, de manera individual o en equip han treballat en l’edició d’un vídeo on tracten els aspectes següents: la seva experiència personal a l’entitat d’APS, l’impacte de la covid-19 a l’àmbit d’APS treballat, propostes de millora en l’àmbit d’APS treballat postcovid i reflexions personals i agraïments vers l’entitat d’APS.

Es faran arribar a les entitats una selecció dels millors vídeos. Durant la festa del finalista de 4t d’ESO el passat 19 de juny es va fer un reconeixement als alumnes que han mostrat més implicació, compromís, lideratge… en els projectes APS treballats durant el confinament.

L’equip de tutors FAIG de l’escola volem felicitar a tots els alumnes pel treball realitzat al llarg d’aquest curs i els animem a continuar treballant amb il·lusió i creativitat els projectes del proper curs.