Cerimònia d’inauguració de Hogwarts

Cerimònia d’inauguració de Hogwarts

Enguany els alumnes de 1r d’ESO han estat seleccionats per accedir a la prestigiosa Escola de Màgia i Bruixeria Hogwarts. A principis de desembre, els alumnes de 1r d’ESO A, B i C van rebre un correu (mussol) on se’ls demanava la confirmació de la plaça i els darrers dos dies del 1r trimestre van elaborar la vareta, la capa i el bitllet per accedir a l’andana 9 i 3/4, punt estratègic per arribar a l’Escola de Màgia.

Preparats amb tot aquest material confeccionat per ells, el dia 9 de gener van traspassar l’andana 9 i 3/4, un per un, després de lliurar el bitllet; i es va celebrar la cerimònia d’inici de curs a Hogwarts. L’acte, que es va fer a la capella de l’escola, va ser conduït pel director Albus Vicenç Dumbledore i la professora de transfiguració i música Judit McGonagall. Després dels seus respectius parlaments, es van dur a terme diverses activitats relacionades amb el món de la màgia. Una de les més destacades va ser l’actuació de l’increïble Gam Tarrés que, mitjançant una demostració participativa de trucs de màgia, va transportar els alumnes al món màgic i secret de Harry Potter. Seguidament, es va procedir a la cerimònia  del barret seleccionador.

El barret màgic va assignar una residència de Hogwarts a tot l’alumnat nou de l’escola. Després de la tria del barret, els alumnes de 1r A van descobrir que representaven Hufflepuff, els de 1r B Slytherin i 1r C Gryffindor. També es va donar per començada la copa de la casa, competició que durarà fins al final del joc de gamificació i que es basa a obtenir la puntuació més alta durant les sis missions i en els punts adjudicats o restats en funció de la bona actitud individual, que, al seu torn, afectarà en positiu o negatiu el conjunt del grup-classe.

Els alumnes van poder descobrir que cada residència té una història molt digna gràcies a la presentació oficial a la classe de la pàgina web. I a continuació, se’ls va explicar detalladament el funcionament del joc de gamificació iniciat en aquesta cerimònia. Seguidament, cada residència (grup-classe) va repartir-se en equips les tasques per decorar la classe segons els colors i escuts propis de la seva residència.

Durant el matí es van fer fotos grupals per immortalitzar l’abillament específic per la cerimònia i en el que els alumnes van sentir-se, per uns instants, els protagonistes de la saga.

La cerimònia es va concloure amb la felicitació a tots els aprenents de mag que van decorar les corresponents residències amb tant entusiasme que es van assignar punts extres inicials a cada una de les cases, donant el tret de sortida al joc de gamificació.

El projecte de gamificació Hogwarts

El joc de Hogwarts és un intent d’aplicar els principis de la gamificació en un context educatiu. L’objectiu d’aquesta pràctica és potenciar la motivació, la concentració i l’esforç de l’alumnat  a través dels següents valors que defineixen el caràcter propi lasal·lià:

  • La inclusivitat dins l’aula i els entorns personalitzats d’aprenentatge.
  • L’aplicació de la metodologia de treball cooperatiu (CAAC).
  • L’autonomia dels alumnes per fer-los copartícips del seu aprenentatge.
  • El treball integral fet des de l’acció tutorial, HARA i ILEC.
  • El treball per competències bàsiques, que dona una especial importància a les competències transversals pròpies de 1r d’ESO.

Així doncs, s’ha intentat ambientar-ho en un context d’aprenentatge, en aquest cas l’univers creat per J.K. Rowling per despertar l’interès de l’alumnat vers l’aprenentatge de les diferents matèries curriculars.