Benvinguts a La Salle Manlleu

Projecte educatiu

El projecte educatiu de La Salle

A La Salle tenim un estil pedagògic centrat en la persona I el seu desenvolupament humà i intel·lectual. La nostra escola treballa per la cohesió social, contribuint al desenvolupament integral dels adolescents i joves, aprofitant les sinergies de la tradició, dels valors lasal·lians i de la innovació pedagògica.

 

Atenció

personalitzada

Treballem en un entorn integrador en el qual atenem les necessitats particulars dels I les nostres alumnes.
IMG_5215

Estil pedagògic innovador

En constant anàlisi i renovació per part del nostre equip d’experts.
IMG_4671

Educació

en valors

Proporcionem a les persones una formació integral a través de la responsabilitat, la justícia, la convivència, la transcendència i la interioritat.
IMG_4903

Aprenentatge tecnològic i pràctic

Apostem per l’ús de les tecnologies per preparar els I les nostres alumnes per a nous reptes de futur.
IMG_5483

La nostra missió

La Salle Manlleu és un centre educatiu d’ideari cristià, obert a totes les persones, cultures i tradicions, arrelat a Manlleu, a la comarca, i a la realitat nacional de Catalunya.

La nostra escola treballa per la cohesió social, contribuint al desenvolupament integral dels adolescents i joves, aprofitant les sinergies de la tradició, dels valors lasal·lians i de la innovació pedagògica.

La proposta educativa de La Salle Manlleu pretén la formació integral de la persona des d’una proposta clara de VALORS:

  • Responsabilitat
  • Creativitat
  • Convivència
  • Justícia
  • Interioritat
  • Transcendència

La nostra visió

  • Ser, conjuntament amb les famílies, un referent educatiu per a cadascun dels nostres alumnes
  • Acompanyar de forma individualitzada a cada alumne en el seu creixement personal i intel·lectual, afavorint el desenvolupament de cadascuna de les seves intel·ligències
  • Contribuir a la formació de persones autònomes i preparades per al seu futur, hàbils en les noves tecnologies i en la convivència social, potenciant l’ús de les TIC, l’aprenentatge cooperatiu, el treball de la interioritat i el domini de les diferents llengües
  • Tenir un equip humà implicat en els valors i el caràcter propi del centre, en formació permanent i amb esperit innovador
  • Potenciar les aliances i vincles de cooperació amb El Carme-Vedruna i Vedruna Torelló, CeFortem, empreses, universitats i entorn

“L’atenció als alumnes en un sistema inclusiu requereix una visió àmplia que consideri tots els vessants de l’alumne, que respecti les diferències, la singularitat de cadascú, els moment maduratius, la varietat d’estils en el processament de la informació i els ritmes d’aprenentatge.”

(Dep. d’Ensenyament, juny 2016)

És per això que el centre proposa mesures específiques i mesures extraordinàries per atendre tots els alumnes:

  • Plans Individualitzats per alumnes que presenten necessitats educatives especials o amb circumstàncies singulars
  • Programes de diversificació curricular, com l’Aula Oberta a 2n cicle d’ESO (3r i 4t d’ESO)
  • Participació en concursos i tallers més enllà de l’àmbit d’escola, per fomentar les vocacions científiques, artístiques, humanístiques i literàries

Des de l’orientació educativa pretenem desenvolupar estratègies didàctiques i pedagògiques per fomentar l’aprenentatge i l’autonomia de l’alumne, així com promoure la reflexió i la presa de consciència del mateix procés d’aprenentatge. Des de l’orientació acadèmica pretenem acompanyar l’itinerari formatiu dels alumnes d’acord amb els seus coneixements, habilitats i actituds i així ajudar-los a detectar interessos i/o expectatives acadèmiques i professionals.

La concreció d’aquestes accions es desenvolupen en la tutoria individualitzada i en la tutoria en grup.

Tutoria individualitzada

  • Entrevistes personals d’orientació personal, acadèmica i professional.
  • Recull de les dades rellevants i traspàs d’informació a tutors d’un curs a un altre; i també a professors del grup classe.
  • Coordinació amb recursos especialitzats d’atenció a la diversitat.
  • A 1r d’ESO, informe psicològic realitzat pel Servei d’Orientació Psicopedagògica de la Salle Catalunya.

Tutoria en grup

ESO i Batxillerat

  • Activitats definides en el Pla d’Acció Tutorial, portades a terme a la classe de tutoria, per treballar els valors fonamentals del desenvolupament personal i social dels alumnes
  • “Reflexió del matí” a l’inici de cada jornada, en la qual el tutor del grup classe gestiona el punt rellevant de reflexió d’àmbit social, personal o religiós que pertoqui. A més també registra les absències i els retards dels alumnes
  • Jornades d’acollida, convivència i sessions d’interioritat durant el curs
  • Xerrades i tallers d’orientació acadèmica, de salut, de prevenció i sensibilització de diversos temes
  • A ESO potenciem la reorganització dels grups classe i grups de desdoblament amb criteris pedagògics i educatius, per tal de fomentar el rendiment acadèmic i el desenvolupament personal de tots els alumnes

Cicles Formatius

  • Activitats d’acció tutorial mensuals per relacionar les competències bàsiques amb les competències professionals i fomentar la responsabilitat personal i laboral
  • Orientacions i xerrades sobre entrevistes laborals i el món de l’emprenedoria
  • Elaboració de projectes Emprenedors-Creatius per potenciar la generació d’idees de negoci innovadores i la resolució de problemes

Comunicació família-escola

  • Reunions informatives de principi de curs i xerrades al llarg del curs
  • Entrevistes amb la família, un mínim de dues, al llarg del curs
  • Informació dels resultats de l’avaluació acadèmica i orientacions qualitatives
  • Comunicació telefònica, via plataforma Sallenet, correu electrònic i agenda dels alumnes

Per tal de desenvolupar i mantenir un clima de convivència positiu al nostre centre i, en conseqüència afavorir l’aprenentatge i el creixement personal, l’escola disposa de molts mecanismes com les activitats de les Tutories, el projecte HARA, les sortides i activitats culturals i les jornades de convivència.

A més a més, dins el pla de convivència hi destaquen: el projecte de Mediació entre iguals i les Normes d’Organització i Funcionament del centre.

La Mediació entre iguals

La mediació és un procés de gestió positiva dels conflictes que intenta que les dues parts enfrontades arribin, voluntàriament, a un acord amb l’ajuda d’una tercera part, els mediadors, i treballa aspectes com:

  • Actituds d’interès i de respecte
  • La comunicació basada en el diàleg i la capacitat d’escolta
  • Habilitats de pensament reflexiu, creatiu i crític
  • Capacitat de participació activa, de cooperació i de convivència pacífica
  • Responsabilitat social

L’equip de mediadors està format per alumnes que han rebut la formació adequada durant el curs anterior.

Normes de convivència

La nostra escola té unes Normes d’Organització i Funcionament del Centre (NOFC). Dins de la Guia de l’alumne incloem totes les normes que caldria que tots treballéssim per complir-les i fer-les respectar, i així mostrar el nostre compromís amb la convivència i l’educació.

IMG_2202
Projecte educatiu

Nou Context d’Aprenentatge

El Nou Context d’Aprenentatge (NCA) és un marc pedagògic i pastoral, amb identitat pròpia, que presenta una proposta organitzativa, metodològica i avaluativa clara, que dona ple sentit a l’educació de la persona encarant de forma integral les seves dimensions emocional, cognitiva, corporal, social o espiritual, en el transcurs de les diferents etapes del seu desenvolupament. L’alumne es converteix en protagonista del seu propi aprenentatge.

IMG_2076
Principis pedagògics del NCA:

La vida interior és important, per això ens preocupem de desenvolupar la qualitat humana que uneixi espiritualitat i personalitat.

Els espais i el moviment són essencials en el desenvolupament cognitiu. Trenquem amb l’aula tradicional, potenciant la creativitat i l’aprenentatge.

El pensament es pot educar i l’escola ha de fomentar moments de reflexió individual i col·lectiva.

L’alumne genera hàbits d’aprenentatge autònom i l’escola ajuda a construir processos naturals i individuals d’aprenentatge com a experiència intransferible.

Aprenem a ser respectuosos amb els altres i a enriquir-nos participant en les pràctiques socials i culturals.
Visita el micro-site de La Salle per conèixer més sobre l’NCA:
Projecte educatiu

Caràcter propi

El Caràcter Propi recull els nostres principals trets d’identitat, on s’hi expressa la nostra voluntat de millorar la societat a través de l’educació i on s’hi recullen els principis que donen sentit a la nostra missió com a educadors i educadores. Pretén ser, sobretot, una invitació perquè tota la Comunitat Educativa se senti implicada en l’educació dels infants i els joves.

  • Al servei de la persona. El Centre La Salle és un àmbit d’aprenentatge i desenvolupament de les persones, de totes les seves potencialitats creatives, tant en la seva dimensió individual com social. Els educadors exerceixen el seu paper mediador entre l’alumne/a i l’aprenentatge, li faciliten l’adquisició de les competències bàsiques i dels coneixements, els procediments i les actituds per al seu desenvolupament harmoniós, i la incorporació responsable i crítica a la societat.
  • Amb una proposta de Valors. La Comunitat Educativa estimula els alumnes perquè adoptin una actitud positiva, lliure i decidida davant la nostra proposta de valors, de manera que aconsegueixin orientar les seves vides amb sentit ple.
IMG_2067
La Salle Manlleu

La institució

Actualment La Salle és present en 82 països repartits pels cinc continents. A les nostres escoles hi treballen uns 5.000 Germans i més de 70.000 professors i col·laboradors que atenen la formació de prop de 900.000 alumnes i estudiants de totes les edats i condicions en més dels mil centres lasal·lians: des de llars d’infants a centres de primària, secundària, batxillerat, cicles formatius, 73 centres universitaris, emissores de ràdio, sobretot al Perú, telèfons d’urgències pels joves en perill a Austràlia, escoles tècniques en països musulmans, com per exemple a Jordània o sintoistes al Japó… En l’actualitat la Salle compta amb més de 10.000.000 d’antics alumnes arreu del món.

També sota el carisma lasal.lià han nascut dues institucions de religioses: les Germanes Guadalupanes de La Salle i Lasallian Sisters que estan presents en una dotzena de països.

A tot el món i també molt a prop teu. A Catalunya, La Salle té una xarxa de 23 centres escolars, dues facultats universitàries, la Fundació La Salle que vetlla per la continuïtat de les escoles i la Fundació Comtal que coordina diverses experiències amb joves en risc de marginació social i joves immigrants. Aproximadament hi treballen un miler de professors i col·laboradors que atenen uns 22.000 alumnes.

Projecte educatiu

El Comitè Ambiental

La Salle Manlleu forma part del Programa Escoles Verdes i alhora participa a la Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya (XESC), per tal de potenciar l’educació per a la sostenibilitat en tots els àmbits del centre.

Representants d’alumnes, professors i del personal d’administració i serveis formen el Comitè Ambiental de l’escola, que organitza les diferents accions educatives per avançar en la protecció del medi ambient i en la sostenibilitat dels recursos.

Les principals accions que porta a terme el Comitè Ambiental són:

  • Millora de la recollida selectiva de deixalles a l’escola
  • Manteniment de l’hort ecològic i el compostador orgànic
  • Participació en el Projecte Rius en el seguiment d’un tram del riu Ter
  • Promoció i sensibilització de la comunitat educativa de la importància de les tres R: Reduir, Reutilitzar i Reciclar
  • Promoció de realització de treballs o projectes sobre medi ambient o sostenibilitat en els treballs de recerca de Batxillerat i en els projectes del programa FAIG.