Una gran experiència a la fase final de la Lliga de debat Xarxa Vives a Castelló de la Plana

Una gran experiència a la fase final de la Lliga de debat Xarxa Vives a Castelló de la Plana

L’equip de 4t d’ESO format per la Mar Capdevila, l’Arnau Dachs, la Wiam Bachiri, la Gina Macià, en Sharif Hamed i l’Ènia Díaz, juntament amb els professors acompanyants Montse Cabellos i Xevi Faja, va viatjar del 17 al 19 d’abril a la Universitat Jaume I de Castelló de la Plana per representar a la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya a la fase final de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat de la Xarxa Vives d’universitats. Una experiència inoblidable que ben segur repercutirà en el seu creixement personal i futur acadèmic.

En aquesta nova edició van participar 14 equips d’estudiants en representació de les universitats del País Valencià i Catalunya. Durant tres dies, un centenar d’alumnes van intervenir en aquesta competició d’oratòria, que cerca potenciar l’ús de la paraula, el diàleg i l’intercanvi d’idees, així com crear un espai de formació on s’utilitza la llengua pròpia. Enguany, els estudiants debatien sobre la qüestió següent: «La intel·ligència artificial és una amenaça per a la humanitat?». Un tema polèmic i d’actualitat on havien de defensar tant la posició a favor com la posició en contra.

A la fase final de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat participaven els centres docents que han guanyat en les fases locals prèvies, que s’han celebrat en les universitats de referència. En la fase final de la competició, que va tenir lloc a la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques de l’UJI, es van donar cita els següents equips:  

  • Universitat Abat Oliba CEU – Col·legi Pare Manyanet Les Corts de Barcelona
  • Universitat d’Alacant – IES Enric Valor de Castalla 
  • Universitat Autònoma de Barcelona – Col·legi Pare Manyanet Sant Andreu de Barcelona
  • Universitat de Barcelona – Institut Pedralbes de Barcelona
  • Universitat de Girona – Centre Escolar Empordà de Roses
  • Universitat Internacional de Catalunya – Escola Pia de Calella
  • Universitat Jaume I – IES Benigasló de la Vall d’Uixó
  • Universitat de Lleida – Jesuïtes Lleida · Col·legi Claver
  • Universitat Miguel Hernández d’Elx – IES Victòria Kent d’Elx
  • Universitat Politècnica de València – IES Pere Boïl de Manises
  • Universitat Pompeu Fabra – Institut Forat del Vent de Cerdanyola del Vallès
  • Universitat Rovira i Virgili – Institut Dertosa de Tortosa
  • Universitat de València – IES Ramon Llull de València
  • Universitat de Vic · Universitat Central de Catalunya – Escola La Salle de Manlleu

Durant els dos primers dies es va disputar la fase eliminatòria entre tots els equips participants. L’equip de La Salle Manlleu va guanyar dos dels quatre debats disputats davant d’alumnes de batxillerat. Es va poder veure una gran evolució i creixement de l’equip a cada debat disputat.

El jurat de la competició, format per professionals experts de diversos camps de coneixement, van tenir en compte en la seva valoració; capacitats com el treball en equip, la solidesa de les argumentacions, la fluïdesa de les intervencions, la qualitat del discurs, així com aspectes formals de l’exposició i posada en escena.

Les semifinals i la final es van disputar el divendres. L’equip vencedor de la competició va ser l’IES Forat del Vent de 2n de Batxillerat que representava a la Universitat Pompeu Fabra i que curiosament va ser el primer contrincant de l’equip de La Salle Manlleu en la fase eliminatòria.

L’equip de 4t d’ESO va viure tres dies molt intensos on van fomentar i treballar el pensament crític, l’oratòria, la recerca, l’acceptació de la derrota, la construcció d’un discurs sòlid i superar els límits que un mateix es posa. L’equip ha demostrat molta cohesió, treball en equip, ajuda mútua i ho van viure des de l’emoció i, sobretot, gaudint de l’experiència a cada instant. Enhorabona per la feina i a seguir creixent, equipàs!

El projecte dels debats ja fa anys que està integrat dins de l’ESO a les hores de Religió i ètica. Un projecte que amb aquest equip es va iniciar a 3r d’ESO amb les sessions del Germà Cesc, que els ha ajudat a encarar la competició amb una bona capacitat de recerca i recursos per l’elaboració del discurs. Esperem que el projecte pugui tenir continuïtat els pròxims cursos tant a ESO com a Batxillerat.

Es poden visualitzar els debats de la fase final de la competició en aquest enllaç.